Productverpakking
Uncategorized

Goede productverpakking kiezen

Een goede verpakking kan veel doen voor je product. Niet alleen op het gebied van bescherming maar ook voor de verkoopcijfers. Het is daarom altijd slim om een productverpakking met zorg te kiezen of te ontwerpen. In dit artikel alvast een aantal vragen om over na te denken; ze gaan je op weg helpen naar de juiste verpakking voor jouw producten.

Waarom productverpakking?

Productverpakkingen hebben meerdere functies. Allereerst beschermt zo’n verpakking het product tegen invloeden van buitenaf zoals stof, vuil en vocht. Verder kan het een bron van praktische informatie zijn. Zo staat er vaak belangrijke productinformatie op een verpakking. Daarnaast draagt een verpakking bij aan productbeleving. Denk bijvoorbeeld aan de mooie geschenkverpakking waarin je parfumcadeaus koopt. Met verpakking kun je de aandacht trekken en koopgedrag beïnvloeden. Reden genoeg dus om een beetje research te wagen aan de beste verpakking voor jouw producten.

Wat verkoop je?

Wanneer je gaat nadenken over passende productverpakking is het natuurlijk heel belangrijk jouw productaanbod voor ogen te houden. Verkoop je etenswaren? Dan zul je verpakking nodig hebben die geschikt is voor levensmiddelen. Vaak vind je dit type verpakkingen in het aanbod van een verpakkingsshop terug. Zijn jouw producten fragiel of breekbaar? Dan is het belangrijk dat een verpakking een beetje extra bescherming biedt. Moeten jouw producten netjes verpakt maar direct zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld overhemden? Dan is de transparantie van het materiaal van belang.

Aan wie verkoop je?

Een andere belangrijke vraag die meespeelt bij het kiezen of ontwerpen van de juiste productverpakking is je doelgroep. Voor wie zijn jouw producten bestemd? Hoe duidelijker je dit in beeld hebt, hoe passender je jouw producten kunt verpakken. Verpakking geeft jouw product een bepaalde uitstraling. Zijn jouw producten prijsknallers of juist exclusief en daardoor duurder? Bestaat jouw doelgroep uit jonge mensen of juist een wat ouder publiek? Zijn jouw producten voor mannen, vrouwen, kinderen of een mix? Bestaat jouw doelgroep uit lokale klanten, regionale klanten, landelijke klanten of misschien wel internationale klanten?

Verpakking
Verpakking voor producten.

Waar verkoop je jouw producten?

Ook deze vraag is belangrijk bij het uitzoeken of op maat laten maken van productverpakkingen. Verkoop je op de markt of vanuit een winkelpand? Dan zul je een ander lijstje verpakkingseisen hebben dan wanneer je jouw producten online verkoopt, vanuit een webshop. In het laatste geval is extra aandacht nodig voor het veilig verzenden van producten bijvoorbeeld. Verkoop je vanuit een winkel dan zul je waarschijnlijk extra zorg besteden aan de uitstraling van de verpakking om de aandacht van de klant te trekken. Daarnaast is productpresentatie op een fysieke locatie belangrijk. Denk daarom ook aan verpakkingsvereisten en hulpmiddelen op dit gebied. Zo zijn plakhaakjes of verpakkingen met ophanggaatjes handig wanneer je de producten verticaal wilt presenteren.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.