zit sta bureau
Uncategorized

Waarom er veel mensen uiteindelijk kiezen voor een zit sta bureau

Na jarenlang er nooit bij stilgestaan te hebben dat we allemaal veel te lang achter elkaar zitten. Komt er nu toch eindelijk verandering in deze kwalijke hardnekkige gewoonte? Als je er al van uit kunt gaan dat de gemiddelde Nederlander per dag 8 tot 11 uur zittend doorbrengt, kun je wel nagaan hoe dat aantal uren overschreden wordt door de mensen met een zittend beroep. Denk even aan mensen op kantoor, webdesigners, journalisten en beroepschauffeurs. Als ik aan tandartsen denk, daar heb ik helemaal mee te doen want die moeten helemaal in een slechte houding zitten om hun werk te kunnen doen. Nu worden we ons er bewust van dus kunnen we dit veranderen.

Wat doet lang zitten met je lijf?

Als je lang zit bevindt je lichaam zich in een soort van ruststand, hij gaat zuinig om met de energie, je gebruikt weinig spieren wat weer als gevolg heeft dat je ook minder vet en suiker uit het bloed opneemt. En dat zie je goed ook, kijk eens om je heen we zijn over het algemeen behoorlijk te zwaar geworden. Na onderzoek is gebleken dat als je lang zit je de kans op ziekten behoorlijk toeneemt. Je kan daardoor veel sneller diabetes type 2 ontwikkelen, obesitas, sneller last krijgen van hart en vaatziektes, spataderen en wat dacht je van hernia, rug en schouderklachten. Met een beetje logisch nadenken was je zelf ook al tot deze conclusie gekomen maar toch nu staat het vast.

Wat kun je hier zelf aan doen?

Als we in beweging zijn pompt ons lichaam bloed en zuurstof rond en dat voel je we worden we weer fris en fruitig. Je concentratie wordt beter, je hoofdpijn of doffe gevoel in je hoofd verdwijnt en je lichaam voelt weer energiek en alert. Dus ook al doe je je werk vanuit een vaste plek zorg ervoor dat je meer beweegt. Als je een telefoongesprek voert, doe dan oortjes in en ga lopen. Het is trouwens ook beter om je mobieltje niet dicht tegen je hoofd te houden. Ga jezelf forceren vaker te lopen of te fietsen. In het begin moet je er echt toe zetten maar als het eenmaal in je systeem komt gaat het vanzelf. Jezelf herprogrammeren. Ga in je pauze een stuk wandelen als steeds weer in de kantine te gaan zitten. Daar knap je enorm van op je voelt je lichamelijk beter en geestelijk ook. Drink veel water je moet toch ongeveer 2 liter drinken dus moet je vaker plassen en loop je weer wat meer. Neem de trap in plaats van de lift kende je natuurlijk al maar ga bewegen je zult zien je gaat er jezelf zoveel beter door voelen en je lichaam gaat er zoveel beter uit zien. Als je gelijk op je voeding gaat letten ben je helemaal goed bezig

Ergonomisch werken met een zit sta bureau

Investeer in jezelf en zorg goed voor je lichaam. Als het goed is moet je er nog een tijdje mee doen. Het is wel zo als je heel lang onbeweeglijk achter je bureau staat is ook ongezond, maar uit de praktijk weet ik dat je als je staat sowieso sneller gaat bewegen. Is trouwens ook aangetoond en logisch toch, ik heb dit allemaal zelf ondervonden omdat ik een jaar lang uit de roulatie was door een flinke hernia. Na heel veel therapieën die niet zo goed hielpen ben ik uiteindelijk bij een osteopaat terecht gekomen en ik ben veel meer gaan letten op mijn houding. Het zit sta bureau heeft er ook toe bijgedragen. En doe oefeningen tijdens je werk!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.